شادابترین مردم دنیا کدام کشور هستند؟؟




براساس دو پژوهش علمی که اخیرا انجام شده، مردم کشور دانمارک شاداب ترین مردم جهان شناخته شده اند. این شهرت جدید و توجّه رسانه ها به این موضوع باعث شده که خود مردم دانمارک هم به بحث در این مورد علاقه نشان دهند.
اگر سه سال پیش ازیک دانمارکی می پرسیدید که راز شادابی و رضایت شما از زندگی چیست، احتمالاً با حالتی بهت زده به شما نگاه می کرد که این چه سئوالی است؟
برای دیدن نقشه دانمارک در گوگل مپ (Google map) اینجا کلیک کنید
اما امروزه در پاسخ به یک چنین سئوالی احتمالا اکثر دانمارکی ها با لبخندی حاکی از رضایت، دلائل گوناگونی را برای شادابی خود ارائه خواهند کرد. در هر حال چند سالی طول کشیده تا خود مردم دانمارک هم باورشان بشود که شاداب ترین مردم جهانند و به این خصیصه خود عادت کنند. دانمارک کشوری است در سواحل شمال غربی قاره اروپا با ۵ میلیون نفر جمعیّت که اساساّ از یک نژاد و فرهنگ اند. در گذشته بسیاری از مردم جهان فکر می کردند که زندگی مردم شمال اروپا بسیار یک نواخت و کسالت بار است و به عنوان مثال، دانمارک کشوری است با نرخ بالای خودکشی و افسردگی.
اما دو پژوهش علمی که در سه سال اخیر انجام شده این تصویر را به کلی دگرگون کرده است و نشان می دهد که همزمان با اوج گیری جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ و در دوران متلاطم سیاست و اقتصاد بین المللی، دانمارک از یک نظام اجتماعی بسیار موزون برخوردار است و از نظر اقتصادی نیز قدرت رقابت خود را در عرصه جهانی به خوبی حفظ کرده است.
نتایج این بررسی ها و توجه رسانه ها به آن باعث شده که خود دانمارکی ها هم بیشتر از گذشته به کیفیّت زندگی و عوامل مؤثر در رضایت و شادابی خود بیاندیشند. دورته کیلریچ، از مدیران موسسه جهانگردی کشور دانمارک می گوید: « این یافته های جدید فرصتی فراهم کرده که خود ما نیز در مورد نحوه زندگی در این کشور بیشتر دقت کنیم و متوجه بشویم که زندگی در دانمارک واقعا تا چه حد متعادل و موزون است.»
تا اوائل سال ۲۰۰۶ شناخت عمومی از دانمارک همان الگوی تکراری بود، کشور صادر کننده لبنیات با محیطی آرام و مردمی خونسرد که شناخته شده ترین فرد آن هانس کریستیان اندرسن و معروفترین نکته تاریخی آن وقوع داستان معروف هملت ، اثر شکسپیر در این کشور بود. سالها بود که صنعت توریسم در این کشور رو به افول بود و جنجال بر سر چاپ کاریکاتورهای ضد اسلامی در روزنامه های این کشور مهمترین خبری بود که دانمارک را در نقشه جهان مشخص می کرد.
اما در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۶ پژوهشگری از دانشگاه لیستر در بریتانیا، با چاپ نتایج تحقیقات خود براساس یافته های اقتصادی و اجتماعی، رتبه شاداب ترین مردم جهان را به مردم دانمارک داد. در این پژوهش علمی چنین استدلال شده بود که عوامل اقتصادی – اجتماعی نظیر بهداشت و درمان عمومی، سطح زندگی و رفاه خانواده و دسترسی عموم به آموزش و پرورش با کیفیت عالی، روحیه عمومی و میزان رضایت از زندگی مردم هر کشور را تعیین می کند.
برمبنای این شاخص ها مردم دانمارک با برخورداری از بهترین و وسیعترین خدمات بهداشتی مجانی، با یکی از بالاترنی نرخ های متوسط تولید ناخالص ملی و دسترسی به بهترین آموزش رایگان در سطح جهان، از نظر شادابی و احساس رضایت از زندگی در مقام اول قرار گرفتند.
در سالهای اخیر این خبر به سرعت در سراسر جهان منتشر و مورد توجه قرار گرفت . نیلز مارتین دانشجوی ۲۶ ساله دانمارکی سال گذشته را در کشور پرو گذرانده است. گذشته از دو عامل مهم قدرت اقتصادی و برنامه های وسیع حمایت اجتماعی، خود دانمارکی ها می گویند که روحیه آنها با مردم سایر کشورهای همسایه در شمال اروپا متفاوت است و این همسایگان به شادابی و احساس رضایت عمومی در دانمارک غبطه می خورند.او می گوید: در کمال تعجب در پرو نیز بسیاری از من می پرسیدند که راز شادابی مردم شما چیست. قبل از این بسیاری در پرو فکر می کردند که مردم دانمارک و اروپای شمالی بسیار خونسرد و جدی هستند و نمی دانند چگونه از زندگی لذت ببرند.این فقط خارجی ها نبودند که از نتایج پژوهش اخیر متعجب می شدند، خود دانمارکی ها هم ابتدا باورشان نمی شد که جزو خوشحالترین مردم جهان باشند.
نیلز مارتین این دانشجوی دانمارکی می گوید خود من یا بسیاری از دوستانم کلا آدم های خوشحالی هستیم ولی شیوه ابراز احساسات ما دانمارکی ها شاید با سایر ملل جهان متفاوت باشد، ماها خجالتی تر هستیم . به همین خاطر در اوائل به نتایج این پژوهش کمی مشکوک بودیم.اما بعدا ثابت شد که نتایج تحقیقات پژوهشگر بریتانیائی نه اشتباه که بسیار هم جدی بوده است.
اوائل تابستان امسال نیز یک مرکز تحقیقاتی در استکهلم، پایتخت سوئد، به نام ارزیابی ارزشهای جهانی که از روشهای تحقیق کاملا متفاوتی استفاده می کند اعلام کرد که پژوهشهای این مرکز نشان می دهد دانمارکی ها راضی ترین ملت جهان هستند.
در پژوهش این مرکز مشخص می شد که مهمترین عامل در تعیین رفاه و احساس رضایت مردم هر کشور آزادی آنها در انتخاب نحوه زندگی ، تشویق برابری جنسی و تساهل و مهربانی با اقلیت هاست. در این پژوهش نیز بار دیگر مشخص شد که مردم دانمارک در صدر لیست ملل شاداب و راضی جهان هستند.

اما راز شادابی مردم دانمارک و رضایت عمومی از زندگی چیست؟

به گفته دورته کیلریچ، از موسسه جهانگردی دانمارک، برای اکثر مردم دانمارک داشتن بهترین تعادل از جنبه های مختلف زندگی و محیط موزون عامل اصلی این وضعیت است. شادابی و خوشحالی در بسیاری از کشورهای اروپای شمالی، که همه آنها درصدر فهرست ملل راضی در جهان هستند، محصول قدرت اقتصادی و برنامه های اجتماعی حمایت از شهروندان است.
روش اداره امور اقتصادی و رفاهی در دانمارک براساس یک اصل مهم بنا شده است: اخذ مالیات فراوان و در مقابل توزیع قاطعانه و وسیع درآمد بین تمام شهروندان.
یک چنین روشی به عنوان مثال با روح نظام بازار آزاد و معیارهای کشوری مثل آمریکا صد درصد در تضاد است.
اما برای مردم دانمارک دستاوردهای فراوانی داشته که مهمترین آنها خدمات اجتماعی وسیع نظیر بهداشت و خدمات درمانی رایگان، بیمه بازنشستگی فراگیر و آموزش و پرورش عالی است. اما با وجود تمام برنامه های حمایت اجتماعی و بودجه هنگفتی که صرف آن می شود دانمارک توانسته بدون ضایعات اقتصادی و یا فرورفتن در بحران مالی این الگو را پیش ببرد. به گفته برخی از مردم این کشور، دانمارک عقل و قلب را با هم دارد.خدمات رفاهی و اجتماعی که هر شهروند دانمارکی را از لحظه تولد تا مرگ تحت پوشش قرار می دهد برای خارجیان نیزیکسان است.
کیت ویال، یک زن آمریکائی ۵۵ ساله، بیش از سی سال است که همراه خانواده خود در دانمارک زندگی می کند. او می گوید: بارها به امکان بازگشت به آمریکا و داشتن شغل و درآمد بیشتر دست رد زده و ترجیح داده که فرزندان خود را در دانمارک بزرگ کند.
او می داند که در دانمارک هر چقدر هم تلاش کند هیچگاه ثروتمند نخواهد شد اما می گوید برای او مهمتر از هر چیز سلامت و شادابی خانواده ، داشتن امکان سفر و تفریح و امنیت مالی و خدمات اجتماعی است. او می گوید که بین آمریکا و دانمارک ، کشوری را انتخاب کرده که زندگی در آن ساده تر است و برای بقای اقتصادی یک خانواده لازم نیست که صبح تا شب دوید.
دلائل شادابی و رضایت مردم دانمارک هر چه که می خواهد باشد دو پژوهش علمی در سه سال گذشته ثابت می کند که این کشور به هر دلیل و به هر شکل مسیر درستی را در پیش گرفته است.
گذشته از دو عامل مهم قدرت اقتصادی و برنامه های وسیع حمایت اجتماعی، خود دانمارکی ها می گویند که روحیه آنها با مردم سایر کشورهای همسایه در شمال اروپا متفاوت است و این همسایگان به شادابی و احساس رضایت عمومی در دانمارک غبطه می خورند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد